W moim samochodzie występuje problem ubywania płynu chłodzącego. Cały układ chłodzenia był czyszczony i regenerowany. Niemniej kiedy jadę samochodem bardziej dynamicznie lub gdy hamuję biegami na zbyt wysokich obrotach powoli ubywa płynu. W ciągu roku mieszanej jazdy i przejechaniu około 20 tys. km dolałem łącznie 1 litr płynu chłodzącego.
Dziś nabyłem wasz produkt Super radiator do uszczelniania chłodnic jednak nie do końca wiem jak go zastosować- czy muszę wymienić na nowy płyn chłodniczy, czy mogę dolać do już obecnego i czy w ogóle jest sens stosować ten preparat lub czy może on ewentualnie zaszkodzić? Pozdrawiam, Bartłomiej.
Zanim zastosuje Pan uszczelniacz do chłodnic należy sprawdzić, co jest przyczyną powstawania ubytków w układzie chłodzenia.
Ze względu na to, że ubytek płynu jest w Pańskim przypadku dość duży (ok. 1l na 20 000 km), możemy wykluczyć naturalne odparowywanie wody zawartej w płynie do chłodnic.
W pierwszej kolejności zalecam sprawdzenie, czy nie doszło do wypalenia uszczelki pod głowicą. Objawy, które mogą na to wskazywać to:
- biały dym (para) wydobywający się z rury wydechowej – zaznaczam, że wydobywanie się białego dymu z układu wydechowego jest normalnym objawem podczas uruchamiania silnika (jazdy samochodem) w niskich temperaturach otoczenia,
- jasny nalot (o konsystencji masła) na korku wlewu oleju silnikowego,
- plamy oleju w zbiorniczku wyrównawczym płynu do chłodnic,
- częste przegrzewanie się silnika,
- spaliny (bąbelki powietrza) pojawiające się w zbiorniczku wyrównawczym podczas zwiększania obrotów silnika.
W przypadku wypalenia się uszczelki pod głowicą silnik może także pracować nierównomiernie, jeżeli dojdzie do przedostania się płynu do chłodnic do cylindrów.
Jeżeli zauważy Pan któryś z powyższych objawów proszę o udanie się do warsztatu samochodowego celem dokładnej diagnozy i ewentualnej wymiany uszczelki pod głowicą. W takim przypadku użycie uszczelniacza do chłodnic nie będzie skuteczne, a dalsza jazda samochodem może doprowadzić do zatarcia silnika.
Płyn do chłodnic może ubywać również na skutek pojawienia się nieszczelności w układzie. Proszę o sprawdzenie, czy po dłuższym postoju samochodu (np. po nocy) na podłożu nie pozostały plamy. Dobrze jest również przejrzeć pod kątem wycieków chłodnicę, węże gumowe oraz ich łączenia. Ciężkie do zlokalizowania są drobne wycieki przy nagrzewnicy, ale w tym przypadku powinien Pan poczuć charakterystyczny, nieprzyjemny zapach podczas włączenia ogrzewania.
Jeżeli przyczyną powstawania ubytków jest nieszczelność układu, może Pan z powodzeniem zastosować uszczelniacz do chłodnic Prestone. W Pańskim przypadku preparat należy dodać do płynu znajdującego się aktualnie w układzie chłodzenia (nie ma konieczności wymiany płynu).
Podczas użycia preparatu proszę postępować zgodnie z instrukcją obsługi dla Prestone Super Radiator Sealer.